FANDOM

ציפורי לילה מתגעגעות היא תוכנית רדיו ישראלית, המשודרת בגלי צה"ל ועוסקת בנוסטלגיה ובגיבורי תרבות ישראליים.

רקע עריכה

רצועת "ציפורי לילה" משודרת מדי יום חול בין השעות 12 ל-2 בלילה, כאשר מדי יום משודרת תוכנית שונה עם מגישים שונים. המגישים עושים את עבודתם בהתנדבות כיוון שהגשת התוכנית נחשבת יוקרתית ביותר.

באפריל 2010, עם התמנותה של אתי אנטה שגב לראש מחלקת תרבות בגלי צה"ל, הוחלפו כל מגישי ציפורי הלילה בחדשים, עם דגש על מגישים צעירים מהמקובל. כמקובל ברצועת ציפורי הלילה, המגישים אינם באים דווקא מתחום הרדיו ואופי התוכנית נקבע בהתאם לתחום עיסוקם והעדפותיהם של המגישים. דף זה עוסק בתוכנית המשודרת במוצאי שבת, תחת השם "ציפורי לילה מתגעגעות".

ביולי 2012, כחצי שנה לאחר ירידת התכנית מהאוויר, זכתה "ציפורי לילה מתגעגעות" בפרס מפקד גל"צ לשנת 2012. בנימוקי הבחירה של חבר השופטים נכתב כי הפרס מוענק על "חיבור מצוין ל-DNA הישראלי, וליוצרים הגדולים שלו". ירון דקל, מפקד גלי צה"ל, מסר כי "בחירת השופטים מסמלת את רוחה של התחנה החותרת להגיע לכל שכבות הציבור במגוון שידורים. זהו אות ומופת למצוינות מקצועית ליצירתיות ולכשרון".

מגישים עריכה

את התוכנית מגישים שחר סגל ורועי בר נתן.

שחר סגל היא שדרנית רדיו לשעבר (ברדיו תל אביב), מגישה, עורכת ותסריטאית טלוויזיה, מרבה לעסוק בתחום הבידור. בין השאר כתבה לתוכניות סאטירה כמו "משחק מכור", "מועדון לילה" ו"מצב האומה", והיתה התסריטאית של תוכניות כמו "דייט לסטרייט", "אינסטינקט בסיסי" ו"מה נסגר".

רועי בר נתן הוא קומיקאי ושחקן שמוכר בין השאר בזכות חיקוייו לדמויות כמו גידי גוב, רבקה מיכאלי וגלי עטרי. השתתף בתוכניות "דומינו גרוס", "שידורי המהפכה" ו- "ערב אדיר", הופיע בפסטיגלים ובמחזות זמר וכיום משתתף בתוכנית "ארץ נהדרת".

השניים מרבים לשתף פעולה בתוכניות טלוויזה שונות. בין השאר יצרו את התוכנית "שולץ" שעסקה אף היא בעולם האמנים הישראלי.

את התוכנית עורכים ומפיקים ענבל גזית, שני דגן, ניב עשת-כהן ולירון זייד.

מבנה התוכנית עריכה

שמה של התוכנית מבטא את תחושת המגישים, שלדבריהם "נולדו מאוחר מדי" והחמיצו את התקופות הפוריות והמשמעותיות בתרבות הישראלית. התוכנית נועדה לכבד את האישים המרכזיים בתרבות שנות ה-60, ה-70 וה-80 בישראל, אך גם לענות על היצר הנוסטלגי של המגישים (כמו גם של המאזינים). בכל תוכנית מתארח באולפן (לרוב בשידור חי) גיבור תרבות ישראלי, לו מוקדשת התוכנית. רוב האורחים הם זמרים ומוזיקאים, אך התארחו גם לא מעט שחקנים, קומיקאים ובמאים (ראה "אורחים בתוכנית"). במהלך התוכנית משוחחים סגל ובר נתן עם האורח על עשייתו המקצועית וארועים מרכזיים בקריירה שלו לאורך השנים.

אופי התוכניתעריכה

ייחודה של התוכנית היא במבט האישי של המגישים על הקריירה של האורח, שאינה מתייחסת דווקא לנושאים המובנים מאליהם אלא לאלו שמעניינים את המגישים והעורכים. כך למשל ניתן דגש לאורך התוכניות לתחרויות זמר כמו הקדם-אירוויזיון ופסטיבלי הילדים, לתוכניות טלוויזיה מיתולוגיות כמו "זהו זה" ו"קרובים קרובים", ללהקות הצבאיות ולמופעי מחווה לאמנים שונים. בניגוד למקובל בתוכניות רדיו כגון אלו, התוכנית אינה מעלה מאזינים לשידור או מארחת מספר רב של אורחים בתוכנית, וכל תוכנית מוקדשת בלעדית לאמן המתארח. היותם של המגישים אנשים המתעסקים בהומור וכן המבט האישי של התוכנית הופכת את השיחה לקלילה ונעימה גם כשנדונים נושאים רציניים כביכול, והאורחים לרוב חשים בנוח ומרבים לדבר ולספר.

פינות בתוכניתעריכה

  • 60 שניות - דקת שידור בפתיחת התוכנית, הנערכת ומוגשת ע"י אהוד גרף, ומתמצתת את עשייתו של האורח. כמקובל בפורמט "60 שניות" בגלי צה"ל, מסתיים הקטע במשחק מילים אודות נשוא הקטע.
  • ליחששו ש... - בפינה זו מוקראים קטעי רכילות מעיתונות העבר שעוסקים באורח. הקטעים בעלי ערך משעשע או היסטורי ואינם פוגעניים.
  • ארכיון - בפינה זו מושמעים קטעי ארכיון שונים מארכיון גלי צה"ל (אותם מרכז אחראי הארכיון, שמוליק לדרמן) בהם מופיע האורח. לרוב מדובר בתוכניות רדיו ישנות, גרסאות ייחודיות של שירים מפורסמים והקלטות נדירות מהופעות. את רוב הקטעים שומעים הארוחים פעם ראשונה מאז התרחשותם.
  • RainMan - בפינה זו נערכת תחרות טריוויה הומוריסטית בין רועי בר נתן לבין האמן האורח על הקריירה של האחרון. השאלות בתחרות עוסקות לרוב בפרטים איזוטריים כמו סדר השירים בתוכנית כלשהי, זהות המנחה ואף צבעי הבגדים. שאלה קבועה בחידון מתייחסת לשיר "עם אחד עם שיר אחד", בו השתתפו אמנים רבים שהתארחו בתוכנית. בר נתן, שידוע בזיכרונו יוצא הדופן, מנצח בתחרות ברוב המוחלט של הפעמים למרות שאינו רואה את השאלות מראש.
  • תשדירי שרות - בפינה זו מושמעים תשדירים, פרסומות ופתיחי תוכניות אותם ביצע האורח.

אורחי התוכנית עריכה

בתוכנית התארחו עשרות אורחים לאורך תקופת שידורה.

בין הזמרים שהתארחו בתוכנית: ירדנה ארזי, ריקי גל, מירי אלוני, ג'וזי כץ, צביקה פיק, רותי נבון, גלי עטרי, דני רובס, אריק סיני, נורית גלרון, גידי גוב, אפרים שמיר, אלון אולארצי'ק, יזהר כהן, יאיר ניצני, אדם, דני סנדרסון, יגאל בשן, שימי תבורי, בועז שרעבי, דיויד ברוזה, רמי קלינשטיין, יהורם גאון, דני ליטני, לאה שבת, קורין אלאל, אביהו מדינה, דורית ראובני, אושיק לוי, ארקדי דוכין, שושיק שני, יהודית רביץ, חוה אלברשטיין, דני בסן, יוני רכטר ועוד.

בין השחקנים שהתארחו בתוכנית: ששי קשת, תיקי דיין, מיקי קם, נתן דטנר, גילה אלמגור, חני נחמיאס, שייקה לוי, רבקה מיכאלי, ציפי שביט, מוני מושנוב, טוביה צפיר, אבי קושניר וחנה לסלאו.

כמו כן התארחו במאים כמו צדי צרפתי, יצחק שאולי, מוטי קירשנבאום, טמירה ירדני ואבי כהן, ויוצרים שונים כמו יורם טהרלב, ירון לונדון ודורי בן זאב.

שידור התוכנית עריכה

התוכנית שודרה לראשונה באפריל 2010, ושודרה מאז ברצף עד לסוף שנת 2011, כאשר במהלך תקופת השידור (וגם לאחריה) "גויס" פורמט התוכנית לטובת ארועים מיוחדים וספיישלים שונים בגלי צה"ל. התוכנית ירדה משידור עקב עלייתה של התוכנית "ארץ נהדרת" אליה הצטרף בר נתן וכן עלייתה של תוכנית אירוח בהגשת ירדנה ארזי לה שותפה גם סגל. עם זאת, הביעו המגישים תקווה כי התוכנית תשוב לעונה נוספת.

ספיישליםעריכה

במאי 2010, בערב האירוויזיון, נערכה תוכנית ספיישל באורך שלוש שעות. חלקה הראשון עסק בשירי אירוויזיון וקדם-אירוויזיון ישראליים שונים ובחלקה השני התארח השחקן נתן דטנר, שהופיע באירוויזיון כחלק מצמד "הבטלנים".

בספטמבר 2010, לרגל 50 שנה ללהקת התרנגולים, נערך בגל"צ יום שידורים מיוחד במסגרתו שודרה תוכנית ספיישל בה אירחו סגל ובר נתן את הבמאית המיתולוגית של הלהקה, נעמי פולני.

בחנוכה 2011, על אף ששודרה ביום ובשעה הרגילים, שונה הפורמט הרגיל של התוכנית והיא הוקדשה לפסטיבל שירי הילדים. בתוכנית זו לא היה אורח באולפן אך המגישים שוחחו בטלפון עם משתתפי עבר בפסטיבלים.

בערב פסח 2011 שודרה תוכנית בשם "עושים סדר במשפחת בנאי", בה התארחה השחקנית והקומיקאית אורנה בנאי בתוכנית שהוקדשה למשפחת בנאי המפורסמת.

בערב שבועות 2011 שודרה תוכנית שהוקדשה ללהקת הגבעטרון ובאולפן התארחו שלושה מחבריה הותיקים של הלהקה.

בדצמבר 2011, בפרק האחרון של התוכנית, שודר ספיישל שנקרא "מתגעגעים לציפורי לילה מתגעגעות" בו ראיין קובי מידן את המגישים. השלושה שוחחו על תהליך יצירת התוכנית, על חוויות שונות הקשורות בשידורה וכן השמיעו קטעים נבחרים מתוכניות שונות. כמחווה למגישים הוכן ובוצע שיר מיוחד, ע"פ מנגינת השיר "עם אחד עם שיר אחד", בו השתתפו רבים מאורחי התוכנית כשהם מודים למגישים על ההערכה וההשקעה הרבות בתוכנית.

בינואר 2012, לאחר ירידת התוכנית, שודרה תוכנית "הדרן ליפה ירקוני" שנפטרה באותו שבוע במסגרת יום השידורים שהוקדש לזמרת המיתולוגית.

בפסח 2012 שודר ספיישל בשם "פעמוני היובל" בו התארחה הזמרת ריטה שחגגה יום הולדת חמישים.

ביום העצמאות 2012 שודרה התוכנית "רגע עם ספי" בה התארח הקומיקאי ספי ריבלין.

בשבועות 2012 שודר התוכנית "אני אוהב שוקולד ועוגות גבינה" בה התארח היוצר יונתן גפן.

קישורים חיצוניים עריכה

ברחבי אתר Wikia

ויקי אקראית