FANDOM

ורטיגו (Vertigo) הוא שמו של קו (להלן "ליין") פרסומי בבעלותה של חברת DC קומיקס . תחת השם ורטיגו מתפרסמים קומיקס שמיועדים לקהל קוראי הקומיקס בוגרים יותר. ליין זה מאפשר לכותבי קומיקס לעסוק בנושאים אשר לא ניתן לעסוק בהם בכותרי DC הרגילים העוסקים לרוב בגיבורי על ומיועדים לכל הגילאים. קומקסי ורטיגו עוסקים במגוון רב של נושאים. החל מגישה בוגרת ושונה לסופר גיבורים, מתח, אימה, פנטזיה ועוד מגוון רחב של נושאים שהם לא טיפוסיים ליצירות קומיקס מהזרם המרכזי. עלמנת למנוע חשיפת קוראים צעירים לתכני ההוצאה, הקומיקסים מסומנים ע"י הכיתוב Suggested For Mature Readers, אשר בא להזהיר את הקרואים לתוכן הבוגר של החוברת.

Vertigo logo

לוגו החברה

היסטוריהעריכה

לשבור את הטאבועריכה

DC קומיקס החלה לפרסם חוברות המיודעות לקהל מבוגר יותר, עוד טרם היווצרות הליין,כעשור. היו ניסיונות עוד משנות ה70 כגון הרצתם של דניס אוניל וניל אדאמס בסדרה ההגרין ארו\גרין לנטרין(green lantern\green arrow). בהרצה זו ספידי (speedy) עוזרו של הגרין ארו החל להשתמש לתדהמתם של הגיבורים בסמים. אך השימוש בנושאים בוגרים שנחשבו לטאבו (mature themes) לא החל עד בואו של אלן מור לסדרת יצור הביצה (swamp thing) בינואר 1984 (גיליון 20#). מור החל בלסגור את כל קצוות הסיפור שלא נסגרו ב19 חוברות הקודמות, והחל מגיליון 21 בסיפור קצר הנקרא שיעור האנטומיה בו מור כתב סיפור מקור חדש לסוואמפ טינג ואף קבע באמצעות, אווירה, אומנות וכתיבה את הטון הבוגר לשאר הסדרה. אלן מור עשה שימוש מהפכני במדיום הקומיקס ובסדרה זו בפרט. הוא השתמש בפסיכולוגיה, בפוביות ואף התעלם מן הצנזורה הרבה שהוטלה על הקומיקס מאת הרשות לקוד הקומיקס (comics code authority) ובך שבר הרבה מחסומים. מור אף הכניס התייחסות ורקע שנלקח מספרות דמונית, מיתולוגיות פאגאניות, מאגיה שחורה, מחאה על מירוץ החימוש ואף ביקורת על המתח הפוליטי ששרר במלחמה הקרה.

200px-Swampthing93totleben

יצור הביצה

הכותר החל עם כל גיליון וקשת סיפור להיות יותר ויותר מתוחכם, יותר נועז ויותר מגרה שכלית. חברת DC קומיקס לא יכלו להתעלם עוד מהעובדה שהכותר עולה ברמתו מבחינה מילולית וויזואלית עד כי נתנו לכותר את הכינוי מתח מתוחכם (sophisticated suspense), מה שהבדיל אותו מכותרי החברה האחרים. עד מהרה החלו עוד ועוד כותרים למבוגרים להופיע ביניהם: סאנדמן (sandman), דום פטרול(doom patrol), הלבלייזר (hellblazer), אנימל-מאן(animal man) ועוד. לדיסי היה עוד ניסיון קודם לפתוח ליין סדרות המיועד למבוגרים ב1986. הסדרות בליין זה הופיעו עם סמל דיסי מעט שונה יחד עם אזהרה למבוגרים בלבד, ליין זה נקרא new formatאשר הוסיף גם עמודים נטו לחוברת והגדיל את איכות הדפים, המחיר עלה בהתאם. במשך הזמן הופיעו עוד ועוד סדרות גם אחרי עזיבתו של מור את הכותר של סוומפ-טיונג בגיליון 64. כמו כן רוב הסדרות שהופיעו התקיימו במסגרת יקום דיסי, והשתמשו בגיבורים מיקום זה. לרוב אלו היו גרסאות חדשות לגיבורי עבר או גיבורי דרג ב' מה שנתן לכותבים יד חופשית וכל זה במסגרת המשכיות היקום והעלילה המרכזית. עדות לך ניתן למצוא בגיליון 46 של יצור הביצה שם היה איזכור לאורך כל החוברת למשבר הגדול שפקד את דיסי בשנות ה80. בסדרות אחרות אף היו הופעות אורח של דמויות מרכזיות כמו בגיליון 45 בו הופיעו באטמן ופלקס מנטאלו, או בגיליון 4 של סדרת סאנדמן בה הופיעו מר מירקל (mister miracle) ומרסיאן מאנהנטר (martian manhunter). באותו אופן גם נוצרו דמויות בסדרות אלו ואף נכנסו להמשכיות יקום דיסי הרגיל, כגון ג'ון קונסטנטין בסוומפטינג גיליון 37. שם בעצם עשה את הופעת הבכורה שלו. אך העובדה כי החוברות מופיעות תחת סמל דיסי לא איפשר יד חופשית לגמרי לגבי הדמויות, וגם הייתה הגבלה רבה מבחינת קהל הנישה בקשר להרחבת הסיפורים מעבר לגבולות יקום דיסי, וגם לא הייתה היענות מצד קהל בוגר שלא בא מרקע של קומיקס עקב התדמית שכבר הייתה לחברת דיסי בקשר לגיבורי על. עקב זאת היה צריך למצוא בית חדש לדמויות אלו.

100Bulletsbackground4

100 כדורים

תחילתו של עידן חדשעריכה

במרץ 1993 נוצר בדיסי ליין חדש של חברות, יותר נכון לומר חברת בת חדשה, ורטיגו. תחת היוזמה של קרן ברגר דאז עורכת קומיקס בחברות אינדי ושל כותבי קומיקס אחרים, דיסי השיקה את ליין ורטיגו אליו עברו כל הסדרות הבוגרות וסדרות חדשות נוצרו. באותו חודש כל החוברות בליין קיבלו רידוד זהב ואת הסמל החדש של ורטיגו. כמו כן קרן ברגר הפכה כמובן לעורכת ראשית, תפקיד שהיא מחזיקה בו עד היום וגם הושקה בכל חוברת פינת מכתבים מורחבת בה דיברו על הליין ועל הסדרות שפורסמו בו, כמו כן מכתבי תגובות מקוראים וראיונות עם כותבים וציירים. דיסי יצאה במסע פרסומי רחב שבו הציע מנויים לשלל הסדרות ותחת הססמא "vertigo on the edge".

מאפייני הלייןעריכה

ורטיגו מדגישה במיוחד את העובדה שהיא חברה שהולכת על הקצה. אם זה באופן הסיפור, הנושאים שהוא עוסק, הפרובוקציות שהוא יוצר או צורת סיפור וציור לא סטנדרטיים, כל זה חלק מתדמית שורטיגו מנסה ליצור לעצמה ובהצלחה. ורטיגו יוצאת בהצהרה כי אין מקום שהיא לא תגיע אליו ואין דבר שיחמוק מעיניה. האפשרויות החדשות שפתח הליין החדש איפשר לסופרים יד חופשית ולספר סיפורים מחוץ ליקום דיסי. דבר זה יחד עם הסמל החדש והקמפיין הפרסומי הביאו קוראים חדשים ובוגרים אשר לא היו בעלי רקע בקומיקס. הדבר פתח תפיסה חדשה אשר אמרה כי לנושאים בוגרים ולקומיקס חכם ומעניין יש מקום בתרבות המרכזית וכי היא לא צריכה להידחק לשוליים. בכך ורטיגו עשתה מהפכה ופילסה את הדרך לחברות אחרות לפתוח ליינים משלהם למבוגרים כגון ליין מקס (max) של חברת מארוול ולייןווילדסטורם (wildstorm). וגם חברת אימאג' (image).

עשר שנים אחריעריכה

כיום ליין ורטיגו קיים מעל עשור ולא נראה כי הוא הולך להיסגר בקרוב. ב2003 חגג הליין עשור. סדרותיו הנוכחות הרצות בליין מצליחות ואף יותר מצליחה ספריית האוגדנים של דיסי עם פרסום רוב הסדרות שיצאו תחת סמל ורטיגו. סדרת הלבלייזר אף עברה כבר את גיליון ה200 והפכה לסדרת הקומיקס המיועדת למבוגרים הארוכה ביותר אי פעם ועובדה לסרט מצליח בכיכובו של קינו ריבס הסרט ניקרא על שם גיבור הקומיקס קונסטנטין. כיום חברת ורטיגו לא מציגה איזכור לסמל דיסי כפי שעשתה בעבר, כיום היא עומד כחברה עצמאית העומדת בפני עצמה. ביותר מעשר שנים של פעילות קטפה, הוצאת ורטיגו, אינספור פרסי אייזנר, ומוזכרת בעיתונות מרכזית כדוגמת הניו יורק טיימס ומגזין הרולינג סטון לתרבות.

Y The Last Man -1

Y הגבר האחרון

ובימים אלועריכה

הליין מחדש יחד עם חשיפת הסוד הנורא מאחורי ואי הגבר האחרון ויציאת סרטים לקולנוע שמבוססים על סדרות הליין כגון קונסטנטין שמבוסס על הלבלייזר שיצא ב2004 וונדטה שיצא לאקרנים ב2005. החל הליין בגל של סדרות חדשות כשמהצליחות ביניהן הם: דיאמזי (dmz) שמספר על מנהטן כאזור לחימה מפורז והאקסטרמינטייר (exterminators) שנותן פרספקטיבה חדשה על עבודת משמידי החרקים.

סדרות מפורסמותעריכה

לא מעט סדרות עברות תחת סמל ורטיגו. הנה רשימה קצרה שלהן-

ועוד הרבה נובלות גראפיות מקוריות ומיני סדרות.

ברחבי אתר Wikia

ויקי אקראית