FANDOM

<tr valign="top"><td>שם הסרט במקור:<td> The Thief of Bagdad
הגנב מבגדד
150px
בימוי: מיקל פוואל
הפקה: אלכסנדר קורבה
תסריט: מיילס מלסון
שחקנים ראשיים: קונרד ויידט
סאבו
ג'ון גוסטין
חברת הפצה:
יצא לאקרנים בתאריך: 5 בדצמבר, 1940
משך הקרנה: 106דקות
שפת הסרט: אנגלית
תקציב: {{{תקציב}}}
מוזיקה: מילוש רוזה
פרסים:
דף הסרט ב-IMDb

הגנב מבגדד (The Thief of Bagdad ), סרט משנת 1940 של המפיק הבריטי הנודע אלכסנדר קורדה. הסרט היה אמור להיות חידוש לסרטו של פיירבנקס משנת 1924.
אך למרות זאת השוני בין שני הסיפורים הוא ניכר, דמותו של פיירבנקס פוצלה בגירסה זו לשתי דמיות שונות: הנסיך אחמד והגנב אבו. ולעלילה התווספו דמיות מפתח חדשות.
מבחינת עלות ההפקה הסרט בזמון יצאתו ניחשב לסרט היקר ביותר שהופק אי פעם . הצילומים החלו בצפון אפריקה אך עקב מלחמת העולם השניה שהתפשתה לכין אפריקה עברה ההפקה לצלם בארה"ב.
הסרט נחשב לאחד הקלסיקות הגדולות של הקולנוע ואחד הסרטים המרהיבים ביותר של התקופה.

העלילהעריכה

הגנב מבגדד מתרחש בתקופה קסומה של מכשפים וניסיכות. הסיפור הוא מארג נפלא של אגדה פעולה וכישוף. עירבוב חושים של צבע וקול סגנוני. על נסיך אמיץ גנב טוב לב רוע מרשים וכול מיני יצורים קסומים.
העלילה מתחילה כאשר גא'פר, המכשף הרשע, שהיה יעוצו ואיש סודו של מלך בגדד,אחמד. בוגד בו וזורק אותו לכלא. בכלא פוגש אחמד את אבו נסיך הגנבים, גנב צעיר אך טוב לב. שניהם בורחים יחדו מהכלא אל העיר בצרה. ולאחר מבט חטוף בנסיכה מחליט אחד שעליו לפגוש אותה. וכאשר שניהם ניפגשים אנו לומדים אהבת אמת מה היא שניהם מתאהבים במבט אחד. אביה של הנסיכה הסולטן ידעו באהבתו ובאוסיסה שלו כלפי צעצועים. וכאשר גא'פר ניכנס באותו זמן לארמון נושא באמתחתו צעצוע קסום הוא מצליח להפנט את הסולטן אשר מבטיח לגפ'אר את ביתו יסמין.
ומשם העלילה מתגלגלת למסע מופלא אחר אהבת אמת וחברות אמת.

ניתוחעריכה

הסרט הוא סיפור בסגנון סיפורי אלף לילה ולילה, למרות שהוא אינו מופיע במחרוזת הסיפורים של שחרוזדה. אלה נכתב רק בתחילת המאה בשביל הסרט הראשון.
למרות שהסרט מתרחש בזמן אחר ובעולם אחר, אין לנתק אותו מהקונטסט שבו הוא נעשה. השנה היא 1940 ובעולם מתחוללת מלחמת עולם שניה. מלחמת הצדק האחרונה.אין זה במקרה שאת גא'פר משחק דווקא קונרד ויידט, שחקן ממוצא גרמני שידוע גם בתפקידו כקצין הנאצי בקזבלנקה.אבו שהוא דמות מפתח בסרט אבל גם השחקן היחידי בסרט שאינו ממוצא אירופואי(הוא הודי).בסוף הסרט כאשר אבו הופך לנסיך ואחמד מפציר שהוא ישלח אותו ללמוד בביתי הספר הטובים ביותר ויקבל את החינוך המשובח. אבו בורח וצועק "אני לא רוצה ללמוד אני רוצה חופש והרפתקאה".אין זה מקרה שבשנת 1940 בריטניה עדיין שולטת בהודו ובקולניות אחרות מסביב לעולם. הבריטים ראו את הילידים של הקולניות שלהם כאנשים גאים וטובים אבל בלי שאיפות אמתיות של התפתחות או רצון לשליטה עצמית.מה שבעצם אבו אומר לאחמד זה "אתם הלבנים תשלטו עלינו, תנו לנו רק להתרוצוץ חצי ערומים ולהנות מהחיים".
אך הסרט הוא גם סרט הולויידי למרות הכול, סרט שבו האהבה תנצח את כול המכשולים. הדיבור ילחם ברוע האולטימטיבי ויקבל לבסוף את הנערה.

סיכוםעריכה

אפשר להגיד שבזרת ניצוחו של קורדה ולמרות עול הבעיות שהיו על כתפי הסרט בזמן ההפקה. הצליח קורדה להוציא לאויר העולם את אחד הסרטים המרתקים והמרגשים ביותר בתולדות הקולנוע.
הסיפור הצליח לפרוט על אותו מיתר שבימי ערב הקדומים הצליחה לפרוט שחזרדה.
ונוצר סרט שכולו פיוט לירי ופיוט ויזואלי.סרט שבו כול האנשים הגדולים בתחומם מתאחדים להציא יצרת פאר. סרט שלא היה כמותו לפניו.

פרסיםעריכה

בשנת 1941 הסרט זכה בשלוש פיסלוני אוסקר. על צילום במאי וכמובן אפקטים מיוחדים.

ברחבי אתר Wikia

ויקי אקראית