FANDOM

DWGriffith.jpg

ד.וו גריפית

דייוויד לוולין וורק גריפית' (David Lewelyn Wark Griffith)‏ (22 בינואר 1875 - 23 ביולי 1948), הידוע יותר בשם ד.וו גריפית'(D.W.Griffith), היה במאי קולנוע אמריקאי, שנודע בעיקר בזכות סרטו "לידתה של אומה" (1915) ואי סובלנות (1916) שחולק לאחר מכן לארבע סרטים קצרים יותר.

ביוגרפיהעריכה

גריפית' נולד בקרסטווד, קנטקי כבנו של ג'ייקוב גריפית', קולונל בצבא הקונפדרציה וגיבור מלחמת האזרחים האמריקנית. גריפית' נחשב בעבר לאבי ה"דקדוק הקולנועי", ועל אף שכיום נתגלה כי אך מעט ממה שנזקף לזכותו אכן החל ממנו, הוא עדיין מוערך בעבור קביעת הכללים המשמשים עד ליום זה כעמוד השדרה של השפה הקולנועית. גריפית' פיתח ושכלל טכניקות רבות של עריכה ו"Mise en Scene" (כלומר, בניית הסצנה). עם זאת, עדיין נהג גריפית' להשתמש בטכניקות מיושנות כמו תנועות מוגזמות, חוסר בתנועת מצלמה, העמדה חזיתית, וחוסר בPOV (צילום המציג את זווית הראיה של הדמות - Point of View).

גריפית' היה דמות שנויה במחלוקת. סרטו הידוע "לידתה של אומה" ("The Birth of a Nation") נחשב כאחד מהגורמים שהובילו לעלייה בכוחו של הקו קלוקס קלאן בארצות הברית בשנות ה-20. ב15 בדצמבר, 1999 החליטה גילדת הבמאים האמריקאית לשנות את שמו של פרס ד.וו גריפית' מכיוון שגריפית' "סייע באימוץ סטריאוטיפיים גזעניים". פרס זה, שנחשב למוערך ביותר מבין פרסי הגילדה, הוענק לראשונה ב1953. בין הבמאים המפורסמים שזכו בו: סטנלי קובריק, וודי אלן, אינגמר ברגמן, אקירה קורוסאווה, אלפרד היצ'קוק וחברו של גריפית' ססיל דה מיל.

גריפית' החל את הקריירה שלו כשחקן "תיאטרון" ומחזאי. בשנת 1907 (ימי הסרט האילם) החל גריפית' את הקריירה הקולנועית שלו כשחקן בסרט "ניצול מקן הנשר" (של הבמאי אדווין פורטר) במהרה הצטרף לחברת ההפקות של אדיסון "ביוגרף", כשחקן ותסריטאי. שנה לאחר מכן 1908 גריפית' התחיל לביים סרטים קצרים. בין השנים 1907 ו1913 הוא ביים בערך 100 סרטונים קצרים כל שנה. אורך ממוצע של הסרטונים דאז היה 10 דקות בקירוב. כמות כזו של חומר גלם אפשרה לו להתנסות בטכניקות שונות של עריכה ומניפולציות של זמן-חלל. בשנים 1913-1914 ביים חמישה סרטים באורך של שעה בקירוב. בשנת 1915 ביים גריפית' את "הולדת אומה", אפוס היסטורי בכיכובו של רוברט הארון על מלחמת האזרחים בארצות הברית. אורך הסרט שלוש ורבע שעות ותקציבו היה 100,000 $.

הסרט הזה נחשב לחשוב במיוחד בתולדות הקולנוע, בשל העובדה שכשיצא לאור השאיר רושם עז על קולנוענים ברחבי העולם במיוחד על קולנוענים רוסיים, שהתחילו להבין את הפוטנציאל הגלום במדיה הקולנועית. מעבר לכך גריפית' לא רק שינה את המתכונת הממוצעת של אורך סרט מ-10 דקות ל-90 דקות, אלא גם תרם להתפתחות השפה הקולנועית בכמה מישורים. החשובים שבהם הם עריכה בתוך סצנה (עד אז החיתוך התבצע במעבר מסצנה לסצנה), שימוש בקלוז אפ(גודל שוט) כחלק מעריכה בתוך סצנה, שימוש בתנועות מצלמה - doly להדגשת מהלכים דרמטיים, שיכלול העריכה המקבילה(עריכת שתי סצנות המתרחשות במקביל אך במקומות שונים), וקצב העריכה.

גריפית' נחשב כאחד היוצרים שהובילו את הקולנוע להיות מכשיר למהפכה חברתית ולהכרה בקולנוע כאומנות לכל דבר. הוא עשה זאת על ידי שיכלול ה"דקדוק" הקולנועי ועל ידי הסרטים שביים - שהעלו את רף הציפיות של צופים וקולנוענים ברחבי העולם.

כששוכנע כי סרטים באורך מלא משתלמים יותר כלכלית, הקים את חברת ההפקות "טריאנגל" ב1915, שהפיקה את "לידתה של אומה" ומאוחר את "אי סובלנות" ("Intolerance") בתגובה לביקורת על הראשון. הסרט נכשל בקופות, ו"טריאנגל" פשטה רגל ב1917. גריפית' עבר בין חברות הפקה שונות, ובשנת 1919 הקים את חברת "יונייטד ארטיסטס" (United Artists, או UA) יחד עם צ'רלי צ'פלין, דאגלס פיירבנקס ומרי פיקפורד.

ב1975 הנפיק הדואר האמריקני בול לזכרו, בשווי 10 סנט.

מסרטיו החשוביםעריכה

  • "לידתה של אומה" (1915) ("The Birth of a Nation")
  • "אי סבלנות" (1916) ("Intolerance")
  • "ניצנים שבורים" (1919) ("Broken Blossoms")
  • "הדרך מזרחה" (1920) ("Way Down East")
  • "יתומי הסערה" (1921) ("Orphans of the Storm")
  • "אמריקה" (1924) ("America")

לקריאה נוספתעריכה

  • "D.W. Griffith: An American Life", ריצ'רד שיקל, 1996.

קישורים חיצונייםעריכה

ברחבי אתר Wikia

ויקי אקראית