Wikia

ויקיתרבות

בצלאל

שיחה0
289דפים באתר זה
סמל בצלאל
TV Eyeנוסף על ידי TV Eye
בניין בצלאל הישן ב-1913
TV Eyeנוסף על ידי TV Eye
בניין האקדמיה בצלאל בקמפוס הר הצופים בתכנון האדריכל גרשון ציפור
TV Eyeנוסף על ידי TV Eye
כיתת רישום במחלקה לאמנות בבצלאל שבהר הצופים, 5/06
TV Eyeנוסף על ידי TV Eye

בצלאל היא האקדמיה לאמנות ועיצוב, בירושלים. זוכת פרס ישראל לציור ופיסול לשנת 1958. אקדמיית "בצלאל" הינה בעלת שם-עולמי בכל הנוגע לאמנות רב-תחומית.

האקדמיה שוכנת במתחם האוניברסיטה העברית בהר הצופים, ובבניין בצלאל ההיסטורי ברח' שמואל הנגיד שבמרכז ירושלים, שם שוכנת המחלקה לארכיטקטורה.

היסטוריה עריכה

ההחלטה על הקמת בצלאל התקבלה ב-1905 במהלך הקונגרס הציוני. המוסד שנהגה ונוסד ב-1906 על ידי הפרופ' בוריס ש"ץ, מראשי האקדמיה לאמנות בסופיה, הפך להיות אחד היסודות הראשונים והחשובים לתרבות הלאומית בישראל. במהלך השנים הראשונות להקמתו, הפך בית המדרש לאמנויות למקום לימוד ותעסוקה משמעותי בירושלים של תחילת המאה.

המוסד נקרא על שם בצלאל בן אורי, עליו הפקיד ה' את מלאכת בניית המשכן וכליו.

בראשיתו, הוקם בצלאל על פי התפיסה "אומנות עם אמנות" (art and craft). כלומר, שילוב היצירתיות וההשראה במלאכת היד. אכן, בתקופה זו פעל בצלאל בשעות הערב כמיסגרת לאנשים קשי-יום, על מנת להעניק להם התמחות במקצוע, כגון רקמה וצורפות.

בשנותיו הראשונות נדד המוסד בין כמה מבנים בירושלים, עד שהשתקע לבסוף בבית שהיה שייך לערבי אמיד, סמוך לקו הרכס ממערב לעיר העתיקה (רחוב המלך ג'ורג' של ימינו). בשל קשיים כספיים וסכסוכים פוליטיים נסגר ב-1929 בצלאל. נותר בו המוזיאון שהכיל עבודות אמנות רבות. מותו של בוריס ש"ץ ב-1932 במהלך מסע לגיוס כספים לבית הספר, פגע גם הוא בתהליכי השיקום. במבנה הוקם גם "בית הנכות בצלאל".

קבוצה של מורים ותלמידים שהגיעו מגרמניה ב-1935 ובראשם יוסף בודקו, החליטה לפתוח מחדש את בצלאל. שנתיים קודם לכן, נסגר בברלין בית ספר הבאוהאוס על ידי הנאצים. קבוצה זו, שהייתה מיוצאי ה'באוהאוס' יסדה את בצלאל על היסודות החדשים של המודרניזם.

היסוד המהותי עליו הושתת בי"ס בצלאל בראשית דרכו היה יצירת אמנות יהודית-ישראלית וחידוש הפעילות התרבותית בארץ-ישראל לאחר 2000 שנות גלות. יסוד זה סלל את מגמת ביה"ס לשלב בין העבר וההווה - בין העבר, כפי שבא לידי ביטוי בתנ"ך וביהדות הגולה, לבין הווי החיים הארצישראלי העכשווי. מאפייניה האמנותיים של היצירה בבצלאל בעשורים הראשונים לפעולתה, מבחינת נושאי וסגנון העבודות, משקפים היטב את מגמת השילוב בין העבר וההווה. דוגמה לכך ניתן למצוא בסדרת ציורי התנ"ך של האמן אבל פן. בציוריו אלה, מציג פן את גיבורי התנ"ך בדמות אנשים בעלי חזות מזרחית כפי שתושבי הארץ, דאז, נראו בעיניו.

מוטיב נוסף שאפיין את היצירה בבצלאל הוא שילוב בין מזרח למערב, שהרי מורי בצלאל עיצבו את דרכם כאמנים באקדמיות לאמנות במדינות מערביות, ואילו לאחר עליתם לארץ-ישראל הם החלו ליצור במזרח-התיכון.

בשנות העשרים, עזבה קבוצת אמנים, ביניהם ראובן רובין ונחום גוטמן, את בצלאל. קבוצה זו הקימה אסכולה חדשה, הנקראת אסכולת שנות העשרים. אמני האסכולה העמידו במרכז יצירתם את דמות החלוץ הישראלי תוך זניחת טיפוס היהודי הגלותי. הנושאים המאפיינים את יצירתם הם נופי ארץ-ישראל והקשר שבין האדם והאדמה. אמנים אלה הרבו לצייר את דמות הפלאח הערבי, כסמל לחלוץ העובד את אדמתו.

  • קיבל מעמד אקדמי והותר להעניק תואר ראשון באמנות ועיצוב בשנת 1955.
  • קיבל את פרס ישראל לציור ופיסול לשנת ה'תשי"ח (1958).
  • קיבל אישור להעניק תואר שני בעיצוב תעשייתי בשנת 2004.

משך הלימודים במסגרת זו הוא 4 שנים, למעט ארכיטקטורה בה משך הלימודים הינו 5 שנים.

מחלקות בית הספרעריכה

הקבלה ללימודים ברוב המחלקות מותנית במבחני מיון ובהצגת תיק עבודות.

מחלקות הלימודים: אמנות, ארכיטקטורה, עיצוב קרמי, עיצוב תעשייתי, צורפות ואופנה, צילום, תקשורת חזותית, אמנויות המסך הכוללות אנימציה, ווידאו והמחלקה להיסטוריה ותאוריה.

בניין בצלאל בהר הצופיםעריכה

בניין האקדמיה בצלאל בהר הצופים תוכנן בשנת 1985 על ידי האדריכל גרשון ציפור. כיום מתוכנן לאקדמיה בניין חדש, שייבנה במגרש הרוסים. השיפוץ בבניין ההיסטורי של בצלאל ברח' שמואל הנגיד הסתיים, למבנה ההיסטורי נוסף מבנה חדש המשמש לסטודיות ולכיתות לימוד.

מורים מפורסמים בבצלאל, בעבר ובהווהעריכה

בוגרים מפורסמים עריכה

קישורים חיצונייםעריכה

ברחבי אתר Wikia

ויקי אקראית